22. februar 2015

♥ Vi gikk mot Jordaan-strøket og Anne Frank hus etter en tidlig hotellfrokost. Blå himmel og Amsterdam var en utrolig vakker kombinasjon.

♥ Vi kom til Anne Frank hus klokken 10 på morgenen, altså en time etter det åpnet, men likevel var det ventetid på to timer i kø. Heldigvis var det en vakt der som sa at det var mulig å kjøpe inngangsbilletter på nett, så vi gjorde det og fikk billetter til 19.40 på kvelden. Åh, som jeg gledet meg!  Vi tok bilder utenfor huset, siden vi allerede var der:

♥ Vi vandret gjennom strøkene Jordaan og De 9 Gater for å finne:

• Et hjørnehus som var lagd helt skeivt
  • "Byens beste benk" hvor man ikke kunne røyke weed fordi foreldrene i huset ikke ville at barna skulle bli høye
  • To kattepuser som vasket seg i den solfylte vinduskarmen
  • Meg foran en kul sykkel på en kul kanalbro
  • En kul quote bak en kul benk
  • Og mange flere sykler, bruer og kanaler

♥ Huset i Singel 7 er Amsterdams smaleste! Med en fasade på én meter er det så smalt at fingertuppene mine stikker utenfor husets grenser. Er det mulig, haha.

♥ Det ble endelig en matbit og en etterlengtet dopause på Brasserie Braton. Der spiste vi nyydelig soppsuppe og kokkens salat.

♥ Det ble en tur innom Pulitzer Hotel som er satt sammen av 25 små kanalhus. Der tok vi en kaffe- og vinpause etter å ha gått gjennom dette kunstverket av et 5-stjerners hotell.

♥ Vi reserverte bord på forhånd til Seasons restaurant i Herenstraat, fordi den hadde fått god omtale på Tripadvisor. Til hovedrett spiste vi "Inside out" beef wellington og til dessert ble det fondue for two. Det var aldeles fantastisk.

♥ Etter vårt utrolige, fantastiske, ubeskrivelige og følelsesladde besøk på Anne Frank hus (hvor det ikke var lov til å ta bilder, uhu) dro vi til In De Waag, en restaurant-café som hovedsaklig er opplyst av stearinlys og er plassert inni den gamle bymuren.. eller noe sånt.

♥ Slitne, men veldig fornøyde, returnerte vi til hotellet vårt hvor pakking og soving sto for tur.

Jeg hadde en kjempefin langhelg i Amsterdam med mamma og jeg har prøvd å dele mesteparten av turen med dere, men hvis det skulle være noen kommentarer eller ubesvarte spørsmål der ute er det bare å legge igjen en kommentar. Da blir jeg glaad! Den kommende helgen reiser jeg forresten med franskklassen til Paris og Bretagne, så sannsynligvis blir neste blogginnlegg også om reising. Derfor må dere gjerne fortelle meg hva dere synes om disse innleggene.

Fin onsdag videre, babes! Bare to dager til det er helg nå ♥